סדרות עיתיות – ידע
מרענן

מה זה בכלל סדרות זמן? מתי נשתמש בניתוח סדרות זמן ומהי הגישה הממומלצת לבצע זאת/

 

מה זה סדרות זמן

סדרות עתיות או סדרות זמן הן למעשה ערכים על ציר הזמן. לדוגמה תחשבו טמפרוטורה יומית, מניות בבורסה, מכירות חודשיות. ניתוח הסדרות יכול לתת תובנות מעניינות כמו למשל: האם יש עונתיות, האם יש מגמה, איך השפיע אירוע כלשהו (כמו למשל מדיניות חדשה, מבצע או בצורת) על הערכים, וכמו תמיד שאלת השאלות תהיה על העתיד חיזוי ערכים עתידיים (מה יהיו המכירות בחודש הבא).

ניקח לדוגמא דאטה על מקרי מוות ופציעה כתוצאה מתאונות דרכים בארצות הברית, בתאריך 31/08/1983 העבירו חקיקה המחייבת לשים חגורות, ונשאלת השאלה איך השפיעה החקיקה

 

הנתונים מראים שיש לנו תבנית של עונתיות. כלומר בחודשי החורף מספר מקרי המוות גבוהה יותר מאשר חודשי הקיץ (הגיוני סך הכל). אפשר לראות את העונתיות גם בגרף מתאם עצמי (Auto Correlation), שבו אנחנו רואים שיש מתאם גבוהה בין התצפיות באינטרוולים של 12 חודשים.

כמו כן אפשר לראות בגרף שיש ירידה משמעותית במספר מקרי המוות והפציעה.

עכשיו ננסה לכמת כמה השפיע החוק החדש, כמה חיים ניצלו בזכות התאונה. לצורך כך נשתמש בשני ניתוחים, ניתוח רגרסיה, וניתוח ARIMA.

שימו לב ששני הניתוחים האלה נותנים לנו מספרים דומים, האחד (רגרסיה) אומר שיש כמעט 300 מקרים פחות, והניתוח השני (ARIMA) אומר שיש 352 מקרים פחות. אני מאמץ את התוצאה של הניתוח השני כי הוא התחשב ביותר גורמים משפיעים (כגון עונתיות ומגמה).